|
Hajónapló
A hajónaplóban az általunk fontosnak tartott cikkekből, elemzésekből válogatunk.
Blikk és a botrány az élen
|
Madarász János, Napi Gazdaság, 2005. február 3.
A
tavalyi utolsó három hónapban tovább folytatódott az a
megfordíthatatlannak látszó tendencia, mely szerint fokozatosan csökken
az országos napilapok példányszáma. Az egy évvel korábbi adatokhoz
képest egyedül a Blikknek sikerült javítania 2004 végén.
Az
országos napilapok közül csak a Blikk mutathat fel pozitív eredményt, a
többi újság értékesített példányszáma visszaesett a tavalyi negyedik
negyedévben az egy évvel korábbi azonos időszakhoz képest – derül ki a
Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetség (Matesz) gyorsjelentéséből. A
NAPI Gazdaság írása szerint míg a bulvárlapok közül a Blikk 2004 utolsó
három hónapjában átlagosan csaknem 7 százalékos növekedést tudott
felmutatni, addig a piaci konkurens Színes Bulvár Lapból csaknem 26
százalékkal kevesebb kelt el naponta. A közéleti napilapok közül a
Népszabadság eladásai alig érzékelhetően csökkentek, ám a Magyar Nemzet
és a Népszava közel 5 százalékot veszített. Ennél nagyobb mértékben,
6,8 százalékkal kevesebben vették a vizsgált időszakban a Nemzeti
Sportot.
Nem ilyen „kiegyensúlyozott” képet mutatnak a
szórakoztató, ismeretterjesztő, életmód témájú heti-, illetve
havilapok, amelyek közül a leglátványosabb növekedést a Joy magazin
érte el, hiszen a 2003. negyedik negyedéves, 38,7 ezres havi átlag után
a múlt év végére 71,1 ezerre nőtt az átlagos havi eladás. Anry Soós
Éva, a Joy főszerkesztője a NAPI Gazdaságnak elmondta, hogy a magazin
formaváltása (a hagyományoshoz képest kisebb méretű lett) is
hozzájárulhatott az eladások növekedéséhez, ám ez még nem lett volna
elég, ezzel párhuzamosan a magazin dizájnja és részben a tartalma is
változott, valamint bővült az oldalszám, és 495-ről 295 forintra
csökkent az ár. Emellett számottevő gyarapodást tudott elérni a
Cosmopolitan (34,3 százalék), az Elle Magyarország (17 százalék), a
Hölgyvilág (12 százalék) és az FHM (8 százalék). A Matesz-listán
szereplő erotikus magazinok közül a Hustlert vásárlók száma 25
százalékkal kevesebb volt, míg a Playboy olvasótábora 8 százalékkal
csappant meg.
A legalább 100 ezer eladott példányszámot
meghaladó vagy ahhoz közelítő szórakoztató, főleg női hetilapok közül
megőrizte piacvezető helyét a Story, ám 2004 utolsó három hónapjában
csaknem 5 százalékkal mérséklődött az eladása. A sorban következő Nők
Lapjából „csak” alig 2 százalékkal vettek kevesebbet. Ennél is jobban
járt a Kiskegyed, amely alig érzékelhetően csökkent, a Tina viszont
mintegy 13 százalékos visszaesést mutat. A gazdasági hetilapok közül
mind a Figyelő, mind a HVG példányszáma csökkent a 2003/2004. utolsó
negyedévben. Érdekes, hogy mindkét hetilapból nagyjából nyolc
százalékkal kevesebbet vettek, ám a HVG még így is toronymagasan
piacvezető. A hét végi hetilapok közül a Vasárnapi Blikk nemcsak tartja
az első helyét, hanem növelte is a példányszámát, akárcsak a több
megyében megjelenő Vasárnap Reggel. Csak a Vasárnapi Hírekből vettek –
átlagosan nyolc százalékkal – kevesebbet a múlt év utolsó három
hónapjában a megelőző év hasonló időszakához képest.
Madarász János Blikk és a botrány az élen, Napi Gazdaság, 2005. február 3.
|
|
|